Stoelyoga

Yoga op de stoel bestaat vooral, zoals alle vormen van yoga uit zachte oefeningen, ook wel asana’s genoemd. Daarnaast is er aandacht voor ademoefeningen (bewust leren ademen) en meditatie of ontspanningsoefeningen.
De oefeningen worden wanneer nodig is aangepast, mede door vertraging en vergemakkelijken zodat iedereen mee kan doen. Stoelyoga is geschikt voor mensen die niet lang kunnen staan, of het lastig vinden de oefeningen op de mat uit te voeren. Ook is Stoelyoga een uitkomst als men een chronische aandoening heeft, herstellende zijn van ziekte. De les biedt ruimte om te ontdekken waar je mogelijkheden zitten en kijken we verder dan de beperkingen. Hierbij gaan we uit van de mogelijkheden die het lichaam biedt en je leert met behulp van de aanwijzingen om je fysieke en mentale grenzen te (h)erkennen en verkennen!

Voor wie?
Ben je beperkt in je bewegingsvrijheid of om welke reden dan ook, het is nu mogelijk om de yogahoudingen zittend in een stoel te beoefenen. Tijdens de lessen worden zowel zittende als staande oefeningen achter de stoel aangeboden. Natuurlijk passen we de les aan afhankelijk van je persoonlijke situatie en je leeftijd.

Wat zijn de voordelen van stoelyoga:

  • Samen onderzoeken waar er meer ruimte gecreëerd kan worden in het lichaam
  • Meer aandacht voor spierkracht, gewrichten, rug en bekkenbodem.
  • Zinvol bij klachten die betrekking hebben op o.a.:
    benauwdheid, vermoeidheid, spijsverteringsstoornissen of spanning

Geef je op voor deze bijzondere yogacursus en ontdek wat Stoelyoga voor je kan betekenen!
SPECIAAL voor mannen en vrouwen, mensen met een beperking die met yoga willen starten, maar vanwege fysieke klachten niet lang kunnen staan!


Wat onderscheidt deze cursus van een gewone les?

Tijdens deze les gebruik ik alle yogahoudingen die ook in een reguliere yogales gebruik. Het grote verschil zit in het gebruik maken van de een stoel in plaats van de yogamat. Het gebruik van een stoel maakt yoga laagdrempelig als je een fysieke beperking hebt of aan een chronische aandoening lijdt. Denk b.v. aan Fibromyalgie.
Daarnaast zijn de houdingen speciaal gericht op jouw klachten, aangepast en vergemakkelijkt zodat iedereen aan de les, op zijn of haar manier kan uitvoeren. En wat zo fijn is, je kunt thuis zelf ook de oefeningen doen, in je eigen omgeving en eigen tempo.

Wanneer: maandag 11.45u – 12.45u
Docent: Hillary
Een proefles is gratis

En meer weten over Stoelyoga? Klik dan Stoelyoga!