Pilates

Pilates, wat houdt deze bewegingsvorm in?

Pilates is een bewegingvorm voor lichaam en geest, ontwikkeld door Joseph Pilates. Omdat hij zelf een tengere jongen was, en op jonge leeftijd een zwakke gezondheid had, experimenteerde hij met allerlei vormen van sport en yoga om zijn lichaam sterker te maken.

Fit worden en blijven
Als jong volwassene was zijn gezondheid daardoor zeer verbeterd. Hij ontwikkelde uit eigen opgedane ervaring en kennis van Westerse en Oosterse filosofen een eigen trainingsmethode met als doel fit te worden en te blijven.

Klassieke Pilates
De klassieke Pilates bestaat uit 34 oefeningen. Omdat deze uit een tijd stammen (rond 1890) dat mensen nog veel lichamelijke arbeid verrichtten, kan deze voor mensen die weinig bewegen vrij zwaar zijn.
Soms wordt het klassieke programma aangeboden, maar vaak zijn de oefeningen iets vereenvoudigd of worden ze gecombineerd met yoga.

Regelmatige training
Regelmatige beoefening van Pilates heeft een gunstige uitwerking op je lichaam.
Activiteiten als zitten, staan, rennen, sporten, dansen of trainen in een fitnessruimte, versterken alleen sommige spiergroepen maar laten anderen ongemoeid.
Pilates oefeningen zorgen voor een evenwichtige ontwikkeling van alle spiergroepen.
Door regelmatige oefening zal je houding verbeteren, zal je rechter gaan zitten en soepeler en gracieuzer bewegen.
Verbeterde longinhoud en circulatie door de diepe en gezonde manier van ademhalen is nog een belangrijk voordeel. Verder worden de buik- en rugspieren versterkt en houding, evenwicht en controle over het lichaam verbeterd.

Leuk weetje:
Pilates is ook een aanrader als je bijvoorbeeld na je zwangerschap weer wat in shape wilt komen.

Wanneer:
Donderdag 09.00u-10.00u
Docent: Gittie Weisser-Kiemel